6e verslag - Reisverslag uit Australia Plains, Australië van William Holsteijn - WaarBenJij.nu 6e verslag - Reisverslag uit Australia Plains, Australië van William Holsteijn - WaarBenJij.nu

6e verslag

Blijf op de hoogte en volg William

14 Maart 2020 | Australië, Australia Plains

Vandaag, 12 maart, stond de volgende verplaatsing op t programma. We gingen naar Nungerner, een rit van 2,5 uur. Ook wederom geen alledaagse rit want t eerste uur reden we wederom door afgebrande bossen.... We hadden t eens opgeteld, maar neem de rit van Antwerpen naar Groningen eens in gedachte en zie dan alleen maar verbrande bossen om je heen. Dat is de afstand die wij overbrugd hadden door dergelijk ‘landschap’. Wij als natuurliefhebbers werden er niet vrolijk van, om maar niet aan het lot van de dieren te hoeven denken.

Na een voorspoedige rit kwamen we bij onze volgende bestemming aan. Een soort ‘strandtent’ stond ons ter beschikking, boven op een heuvel en pal aan een idyllisch meertje. Een fraai uitzicht, voorzien van alle gemakken stond ons ter beschikking.

Ook nog even in Lakes Entrance geweest, maar dat bleek een badplaats in ruste te zijn; veel was dicht en er was weinig sfeer.

We hadden nog t voornemen om daar een dag later naar het strand te gaan, immers het zou 30gr worden, maar er was weinig aan, geen parasols dus hebben we daar van af gezien. Wel daar nog een warme hap genomen, maar wij als carnivoren hebben toch echt weinig in een vis restaurant te zoeken, dus dat viel n beetje tegen.

13 maart zou het gaan gebeuren! Wat is voor Juud een reis naar Australië zonder koala’s in het wild gezien te hebben???

Op naar Paynesville, een rit van 40 min, alwaar het pontje naar Raymond Island genomen moest worden. Stel je er niet te veel van voor, want het was een overtocht van 2,5 minuut! Raymond Island is een fraai eiland, niet te groot en waar je het al wandelend voor een groot gedeelte kan afleggen. Eiland staat er om bekend dat de koala’s daar nog vrij in het wild te zien zijn, dit gewoon in een Australische woonwijk!

Er was voor de koalafreaks een ware wandeltocht uitgestippeld alwaar je de grootste kans had om koala’s te kunnen spotten. Wij die genomen en ja hoor, na 100m kwamen wij de eerste koala al tegen. Juud stond gelijk te stuiteren en de eerste foto’s waren al genomen!

Verderop de wandeltocht, die ongeveer 30 min duurde, kwamen we nog meer koala’s tegen en ook die werden op de gevoelige plaat vastgelegd. Een nadeel van zoeken in hoge bomen bij een temperatuur van 30 gr zonder wind is dat je voortdurend omhoog, tegen de zon inkijkt. Gevolg was dat ik me na een half uur niet lekker begon te voelen, duizelig, braak neigingen en hoofdpijn. Kortom, ook vermoedelijk ingegeven door te weinig drinken, een zonnesteek had vat op mij gekregen.

Je moet er wat voor over hebben, maar de koala’s waren gespot!

Hierop weer retour richting onze locatie gegaan waarna een lange nachtrust van 14 uur vat op mij kreeg.

Vandaag 14 maart en dus na goed uitgerust te zijn, zijn we naar een locale markt in Metung geweest. Een ritje van 10 min door fraai natuurschoon. Marktje van 25 kraampjes, stelde niet zo heel veel voor, maar was wel leuk om te ervaren hoe dat werkt zo’n lokaal gebeuren. Net als vorig weekend viel het ons op dat veel sociale activiteiten in het weekend in een dorp plaatsvinden.

Lijkt wel of men door de weeks op eigen grond aan het werk is en in het weekend ‘massaal’ naar het dorp trekt om van de laatste roddels kennis te nemen!

Verder de dag al chillend bij ons verblijf doorgebracht.

• 14 Maart 2020 - 11:30

Alfred:

Ha die Wil en Judith,
    Volgens mij zit Wil nu ook ergens achter een laptop want je reageerde direct op mijn mail over mijn borrel.
    Ja, ja waarschijnlijk toch een kans dat jullie op mijn verjaardagsborrel komen, wie had dat verwacht.
    Weet niet of jullie veel van het nieuws hier mee krijgen maar de coronacrisis slaat hier wel enigszins toe.

Ter afwisseling kunnen we gelukkig jullie verslagen lezen en genieten van de foto's. Leuk hoor die koala's.
    Triest om te lezen dat het landschap zo verwoest is.
    Goede reis verder en vooral ; geniet er van.

• 14 Maart 2020 - 17:40

Aad Van Holsteijn:

Hallo William en Judith. Jullie besteden veel aandacht aan communicatie : schrijven leuke verhalen, die door mij meteen gelezen worden, houden het nieuws bij ( wie solliciteert naar burgemeesterschap DH0 etc.
    Wat mij opvalt is dat jullie niet zulke grote afstanden afleggen ( tot nu dan). A is zo groot en dan een vergelijking afstand Antwerpen - Groningen noemen, lijkt een stapje. Heel deprimerend die verbrande natuur. Goed te beseffen dat het herstel door de naituur zelf snel ter hand wordt genomen. Maar zon aanblik maakt je wel klein.
    In Ned wordt het een beetje saai geen bios, geen james Bond, misschien geen Zandvoort, geen musea, geen theater, geen colleges en nu ook nog geen wandeling door Delft. Let wel Ned slaapt : zo veel mogelijk thuis werken ( Joeri in dier geval tot 31 maart ), zo min mogelijk in het ov, geen ouderen bezoeken en dus ook minder oppassen, geen wc papier meer bij AH, bieb dicht, niet meer naar de VS en andere landen vliegen en intussen de snelheid naar beneden.
    Rest ons dus alleen nog maar jullie verhalen.
    Veel plezier en groet

• 16 Maart 2020 - 20:27

Coby:

Een prachtig verhaal en gave foto's . Hopelijk weer hersteld van je zonnesteek?

• 17 Maart 2020 - 16:13

Paul:

Hoi Judith en Wil,

leuke beesten die koala's. Heel bijzonder. Echte knuffeldieren om te zien, maar ze hebben scherpe klauwen, dus in werkelijkheid is het oppassen geblazen, denk ik zo.

Deprimerend lijkt me dat, rijden door al die kilometers verbrande bossen, maar dan krijg je wel goed de schaal van de verwoesting door.

Nederland is in de ban van het coronavirus. Sportschool dicht, daar ga ik 3x in de week heen, schilderatelier dicht, daar kom ik altijd op maandagmiddag, lege wc papier-, pasta- en chipsrekken bij AH. Ik begrijp echt niet waarom men hamstert; er is niets aan de hand met de productie en ook niet met de distributie.
    Bioscopen, café's, restaurants dicht. OV vermijden, afstand bewaren naar andere mensen.

Heel onwerkelijk om mee te maken. En het kan nog maanden duren!

Lekker daar blijven zou ik zeggen:-)

Geniet ervan, groeten

Paul