14e verslag - Reisverslag uit Australind, Australië van William Holsteijn - WaarBenJij.nu 14e verslag - Reisverslag uit Australind, Australië van William Holsteijn - WaarBenJij.nu

14e verslag

Blijf op de hoogte en volg William

01 April 2020 | Australië, Australind

Na het uitvoerig de tijd nemen voor het ontbijt zijn wij 30 mrt te voet richting Fritzroy Gardens getogen. Een leuke wandeling, feitelijk onze enige bezigheid naast het doen van boodschappen buitenshuis, van zo’n 20 minuten. Onderweg genoten van Flinders Station, dat blijft n pracht van n gebouw.

Ter hoogte van dit station kon ik mijn fotogenieke gedrag niet beteugelen en schoot een paar plaatjes. Judith geloofd dat wel en loopt dan gebruikelijk en wijselijk door. Dat wijselijk doorlopen kwam haar bijna duur te staan. Wij waren op Flinderstreet reeds van de aanwezigheid van een 2tal jonge zwervers/crimineeltjes op de hoogte, immers zij lagen languit in een portiek deur maar met de benen net op het trottoir. Ter hoogte van hun aanwezigheid lagen ook 2 sokken die opvielen. Judith was dus vooruit en zij had die sokken ook waargenomen. Op het moment dat zij aanstalte wilde maken kwamen deze knapen van rond de 20 op haar afgelopen. Inmiddels was ik vlak bij haar en toen vielen die knapen op dat ik bij haar hoorde. Gelet op het feit dat ik op een stevige Australische bouwvakker leek, stoven zij weg alvorens ook maar iets uit te kunnen richten. Plots kwam er ook een meisje ergens vandaan en die deed net of zij die gasten riep. Kortom, wij waren er van overtuigd dat dit toch een poging van beroving was, die net verijdeld werd door mijn aanwezigheid. Dit alles ging vrij geraffineerd aan ons voorbij, maar we hadden het plots wel in de gaten. Verder niets gebeurd, keek die gasten even goed in de ogen aan en zij stoven weg.

In het Fritzroy Gardens aangekomen werden we toch wel overvallen van het natuurschoon van dit park. Het zag er werkelijk prachtig uit, goed onderhouden en aan de bomen hagen kon je zien dat dit een eeuwen oud park moest zijn. Midden in dit park staat ook de Cook Cottage. Dit is een klein Engels huisje wat oorspronkelijk uit Engeland komt en in 1934 hier steen voor steen herbouwd is. Het is het huisje van de ouders van James Cook, de ontdekker van Australië, en een rijke weldoener heeft het aan Australie geschonken ter gedachtenis aan James Cook. Een heel leuk klein huisje wat zo uit de Efteling afkomstig zou hebben kunnen zijn.

Vervolgens richting de Specsavers, immers Judith haar lenzen voorraad was niet op een verlenging berekend. We hadden er een gezien die in de Collins Street moest zitten en laat die nu net beginnen bij de Fritzroy Gardens. Collins Street bleek een fraaie rechte straat te zijn die aan het begin deed denken aan de PC Hooftstraat. Veel dure kak zaken, die één handtas per week verkopen, je herkent dat wel. Ook zat er een fraaie theater, echter alles is natuurlijk gesloten. In de Collins-street kon je ook de bouwgekte van Melbourne waarnemen. Zeer fraaie oude panden, afgewisseld door kolossale hoge kantoorgebouwen. Echt het zag er niet uit. Soms was alleen de gevel bewaard gebleven, pal daarachter stond dan zo’n kolos van n kantoorpand.

Welstand commissie kennen ze hier niet.....

De Specsavers wel gevonden maar ook deze bleek uiteindelijk gesloten te zijn. Ook weer de nodige zwervers gespot, daar struikel je hier bijna over!

’s-Avonds nog een conference-call met 3 broers gehad. Ook de familie van Judith heeft diverse malen gebeld. Het is goed en fijn te weten dat het thuisfront met ons meeleeft. Ook realiseren wij ons maar al te goed dat ook in Ned t leven schoorvoets aan de mensen voorbij gaat; de vele slachtoffers en de grote onzekerheid van ‘ hoe lang gaat dit duren’ trekt een wissel op ieders energie!

Gister op 31 mrt zou eigenlijk onze laatste dag in Melbourne zijn, zouden want hoe lang we nog dienden te blijven was/is nog ongewis. Uiteindelijk weer een stadswandeling gemaakt, dit keer een zeer fraaie richting de Botanic Gardens, die pal aan de rivier de Yarra ligt, met aan de overkant de 5 stadions! Het was heerlijk weer, niet druk en een mooie gelegenheid om de natuurschoon van Melbourne te spotten. Uiteraard was ook de Botanic Gardens gesloten, maar direct er om heen ligt nog voldoende natuurschoon in de vorm van een heuvelachtig park, alwaar het zeker geen straf was om er in te vertoeven. Ook de Fern Gully even bekeken, een mooie waterval in een fraai klein regenwoud. Prachtig om te zien.

Bij thuiskomst, meestal rond 15.00 uur, weer de nodige apps ontvangen en dus doorgenomen. Wij zijn aangesloten bij een Reizigers Australië app en daarin bleek dat enkelen vanuit deze app een mail van Min v Buitenlandse Zaken (BuZa) hadden gekregen. Ik niet, maar ik ben ook maar 3x aangemeld inclusief mailadres. In het kort kwam die mail erop neer dat we het zelf maar uit moeten zoeken en dat er commerciële vlieg mij nog steeds vanuit Australie ri Ned vliegen. We werden aangeraden om op eigen risico van canceling, een terugvlucht te boeken.

Hier zaten we op te wachten dus. In Ned hebben ze 1,5 week vergaderd om deze mail, niet eens naar iedereen dus want formeel weet ik nu nog nergens van, te sturen...... Details bespaar ik, maar m’n gevoel was iets van ontluistering....

Middels die genoemde what appgroep was ik al eerder op de hoogte dat Qatar Airways nog steeds vliegt op Amsterdam, voor redelijk betaalbare prijzen en geen enkele Qatar A vlucht is nog gecanceld. Ik was van dit feit op de hoogte en liep voor mezelf tijdens de wandeling aan dit feit te denken..... Zouden we toch niet een ticket moeten kopen, was mijn gedachte....

Nu ik dus geconfronteerd werd met deze mail, wisten we het zeker, we gaan toch boeken!

Zo gezegd zo gedaan, voor een redelijke prijs (1900) hebben we 2 tickets kunnen bemachtigen voor vrijdag 3 april a.s.

Wordt wel een reis van dik 30 uur en een tussenstop van 8 uur op Doha, Qatar, maar dan zijn we zaterdag 4 april thuis. Hopelijk, want we zijn pas zeker als we van Doha opstijgen richting Amsterdam. Opgelucht zijn we wel, want de prijzen rijzen de pan uit, maar ‘s-nachts zijn ze weer goedkoper, er is geen touw aan vast te knopen.

Waar ook geen touw aan vast te knopen is is het gedrag van BuZa. Ik leef nu ongeveer in onmin met hen, sta inmiddels 4x aangemeld en ze hebben de communicatie gestopt. Ik vermoed omdat ik te kritisch ben. Maar BuZa is nog niet van me af, ik houd me nu nog in, maar als ik thuis ben weet ik volgende week wel een gaatje te vinden om hen even te contacten....

Saillant detail, tijdens het boeken werd ik gebeld door Centraal Beheer, schijnt een verzekerings mij in Ned te zijn waar ik dacht een reisverzekering te hebben afgesloten. Dat blijkt inderdaad zo te zijn, gelet op de maandelijkse afschrijving, maar ze doen verder geen moer voor je. Details bespaar ik, ook hen heb ik weinig flatteus benaderd hoe ik inmiddels dacht over hun werkwijze...

Ik heb geweigerd deze telefoon op te nemen, had wel wat beters te doen. Komt ook nog wel.....

Vandaag 1 april, weer een heerlijke stadswandeling gemaakt door de Docklands. We zijn best wel wat ‘onrustig’ immers gaan we vrijdag wel daadwerkelijk vliegen..... Maar goed, we gaan er maar vanuit en morgen dan de laatste dag hopen wij, hier in Melbourne.

Op naar de meiden, hun aanhang, de familie, vrienden, kennissen en collega’s!


  • 01 April 2020 - 10:21

    Aad Van Holsteijn:

    Hallo Will en Judith,
    Het ziet er naar uit dat het eind van jullie avontuur in zicht is. Zoals eerder gezegd: dat zal op dit moment opluchting geven.
    Natuurlijk jullie zijn nog niet uit Doha opgestegen, maar laten we er het beste van hopen.
    Heel creatief dat jullie zulke leuke plekken weten te vinden. De beschrijvingen maken ook indruk.
    De beschrijving van de niet-activiteiten van het ministerie tart alles. Ze hebben dus niets gedaan en laten mensen geheel aan hun lot over. In Nederland wordt verteld van de speciale website en van al die mensen die terug gehaald worden. Er wordt ook bij gezegd dat vele nog moeten terugkeren en het nog wel een tijdje kan duren voordat dat punt bereikt is. Maar mailtjes sturen naar mensen dat ze het zelf moeten uitzoeken slaat nergens op. Als je op internet even naar vliegtickets zoekt weet je wie er nog vliegt. Die informatie heb je zonder het ministerie al. Als het ministerie nog enige mate garant wil staan als geboekte vluchten alsnog gecancelled worden, zou dat anders liggen. Maar ook dat niet.
    Dus mooie sier maken door over een regeling te praten en een website te openen. Reisorganisaties die zich daar achter verschuilen en zeggen dat ze niets kunnen doen. Verzekeringsmaatschappijen die op hun handen zitten en naar het ministerie verwijzen. Alarmcentrales die naar het ministerie verwijzen.
    En een ministerie dat zegt doe het zelf maar. Dat is Nederland onwaardig.
    Dat doet trouwens ook het ergste vrezen voor al die mensen die in Nederland horen van allerlei steunmaatregelen. Wat zal daarvan terecht komen?
    Maar goed. Voor jullie nu jullie laatste momenten in Australie. Laat die niet door irritatie en frustratie over heersen. Het verandert er niet door en heeft een heel negatieve werking naar je zelf.
    De telefoon van Centraal Beheer niet opnemen is voor nu een goeie reactie.
    Zuig die Australische sfeer en lucht nog even op. Misschien leidt dit tot een terugkeer naar dit land.. Jullie hebben heel zeldzame momenten in jullie vakantie beleefd.
    Goede terugreis. Het lot brengt jullie toch nog even in het land waar het WK voetbal nooit had moeten worden gehouden.....

  • 01 April 2020 - 11:18

    Paul:

    Hoi William en Judith,

    mooie foto's van de parken in Melbourne. Zeker de moeite waard om uitgebreid in rond te lopen.

    Fantastisch dat jullie een terugvlucht hebben naar Nederland. Ik duim voor jullie dat die doorgaat en dat jullie niet blijven steken in Qatar.

    Je teleurstelling over BUZA kan ik me helemaal voorstellen. Schandalig dat ze je niet mailen en dat je ook niet bij de appgroep zit. Leef je al lang in onmin met BUZA:-):-)

    Vervelend voor jou, Judith, dat Specsavers dicht was. Loop je nu met twee gestrekte armen rond om nergens tegenaan te botsen:-):-)?

    Goed dat je een stevig figuur hebt William en gewend bent situaties te herkennen en op te treden. Ze mogen blij zijn dat ze wegliepen en dat jij geen wapenstok bij je had.

    Mooi die combinatie van oude panden en hoogbouw die je beschrijft in Collins street. Goed beleid om die oude panden te koesteren.

    Morgen is het 2 april. De dag dat Alfred en ik elkaar in 1995 leerden kennen. We wilden dit vieren met 3 dagen Antwerpen en hadden 3 musea op het programma staan. Inmiddels hotel en trein geannuleerd. Van de NS keurig het geld van de treintickets teruggekregen.
    Nu komt Alfred bij mij eten en geven we elkaar een aardigheidje.

    Ik wens jullie nu alvast een vlotte en veilige terugvlucht.

    Groet, Paul


  • 02 April 2020 - 08:07

    Lynn:

    Een naar idee dat mama bijna overvallen is.... gatsie.
    Maar echt heel fijn dat jullie (als het goed is) naar huis komen!!! Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

William

Hoi

Actief sinds 18 Feb. 2020
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 267

Voorgaande reizen:

02 Maart 2020 - 02 April 2020

Australië

Landen bezocht: